שיטות יישור שיניים 

יישור שיניים לינגואלי

שיטות יישור שיניים 

ישנן מספר שיטות יישור שיניים בהן ניתן להשתמש. לפני שנדבר על שיטות, בואו נדבר על השאלה למה ליישר את השיניים. אחת הסיבות לכך היא המראה האסתטי של השיניים. כולנו רוצים מראה של שיניים ישרות ויפות ואת זה אפשר להשיג באמצעות טיפולים אורתודנטיים. אך חשוב להיות מודעים לכך שישנן גם סיבות בריאותיות; בעיות בשיניים ובלסת עשויות לגרום לבעיות שחיקת שיניים, בעיות בדיבור, בעיות בנשימה, בעיות בשמירה על היגיינת השיניים ועוד. באמצעות תהליך יישור שיניים ניתן לתת מענה לבעיות אלו, ובמקרים רבים גם למנוע ניתוח יישור לסת.

שיטות יישור שיניים

יישור והלבנת שיניים

יישור שיניים והלבנת שיניים הם שני דברים שונים והם נעשים גם בשיטות שונות, אך לא סתם הם מוזכרים יחדיו. בין אם אנו מיישרים את השיניים מסיבות בריאותיות או סיבות אסתטיות (בדרך כלל שתיהן ביחד), אנו גם רוצים למקסם את התוצאות וליהנות לא רק משיניים ישרות אלא משיניים לבנות ויפות.

מסיבה זה מקובל מאוד לסיים את טיפול יישור השיניים בטיפול הלבנת שיניים. אחת השיטות המקובלות להלבנת שיניים היא באמצעות סד מיוחד לתוכו אנו מכניסים חומר המסייע להלבין את צבע השיניים. בעזרת טיפול זה ניתן להשיג תוצאות תוך מספר שבועות. אך לעתים ישנן בעיות הפוגעות בצבע השן בהן לא ניתן לטפל בשיטה זו, ואז יש לבחון שיטות אחרות כמו ציפוי שיניים וכו‘.

מומלץ לדון בכך עם רופא השיניים, כבר כאשר אתם דנים איתו בנושא של שיטות יישור שיניים.

יישור והלבנת שיניים

שיטות יישור שיניים

במרפאת אמריקן סמייל אנו משתמשים בשיטות שונות ומעניקים לכל מטופל טיפול בהתאמה אישית. בין השיטות הקיימות ניתן להזכיר:

גשר ליישור שיניים – זוהי שיטה שכיחה ומקובלת, וגם זולה יותר יחסית לשיטות האחרות. בשיטה זו מודבקים על השיניים ”קוביות“, או סמכים בשפה המקצועית. בין הסמכים ישנם חוטי ברזל המפעילים לחץ על השיניים. זוהי שיטה מקובלת ויעילה, אך יש לה גם חסרונות. שיטה זו גוזלת זמן רב והיא גורמת לאי נוחות וקשיים בשמירה על היגיינת השיניים. מטופלים רבים חשים במבוכה בגלל הבולטות של הגשר ולכן מעדיפים שיטות אחרות. כמו כן יש לבקר אצל אורתודנט בכל פעם שצריך למתוח את הברזלים.

יישור שיניים גשר שקוף – מדובר בשיטה זהה לשיטה הקודמת מבחינה טכנית. אך ההבדל הוא שמשתמשים כאן בסמכים העשויים חרסינה, כלומר בצבע השן. יש לשיטה את אותם היתרונות והחסרונות של גשר ברזל. היא פחות בולטת ולכן גורמת לפחות מבוכה. אך היא גם יקרה יותר.

יישור שיניים גשר פנימי – מכונה גם יישור שיניים נסתר או יישור שיניים לינגואלי בשפה המקצועית. בשיטה זו האורתודנט מדביק את הסמכים על צידה האחורי של השן. גם שיטה זו יקרה יותר והיא מציבה קשיים טכניים מכיוון שקשה לגשת אל האזור האחורי של השן. השיטה דורשת מיומנות ומכשור מיוחד.

יישור שיניים אינויזליין – שיטה זו מכונה גם יישור שיניים קשתיות שקופות. בשיטה זו איננו מדביקים גשר. במקום הגשר אנו משתמשים בפלטות שקופות אותן מלבישים על השיניים. זוהי שיטה שאינה בולטת וצריך ממש להתקרב אליכם בשביל לראות את הפלטה. היא יקרה יותר, אך גם מהירה יותר והתוצאות מעולות.

יישור שיניים ציפוי חרסינה

ניתוח ליישור שיניים

כיום ישנם גם שיטות של ניתוח ליישור שיניים. שיטות אלו יכולות לתת מענה מהיר יותר, ולכן להתאים בתור שיטות יישור שיניים למבוגרים או עבור מצבים מורכבים הדורשים פתרון מיוחד.

ניתוח ליישור שיניים יכול להתבצע על ידי החדרת תוספי עצם מתחת לחניכיים. אלו מעודדים תהליכי שחלוף רקמת עצם. במהלך התהליך העצם הופכת לרכה יותר, וכל ניתן להאיץ את תזוזת השיניים. שיטה זו מהירה יותר, אך גם כן דורשת כמה חודשים. יש לה יתרונות מכיוון שבמקרים מסוימים היא עשויה למנוע עקירות שיניים וניתוחי לסת.

ישנה גם אפשרות לבצע ניתוח פיבורטומי. גם זהו ניתוח ליישור שיניים והוא מיועד למקרים של שיניים מסובבות.

יישור שיניים ציפוי חרסינה

ציפוי חרסינה לשיניים הוא שיטה אפשרית לתיקון בעיות של שיניים עקומות. למעשה במקביל הוא יכול גם לתת מענה לבעיות אסתטיות נוספות, כולל בעיות בצבע השן. אך יישור שיניים ציפוי חרסינה הוא אינו טיפול יישור שיניים במובן המסורתי, כלומר הוא אינו מזיז את השיניים ממקומן.

באמצעות הדבקת ציפוי חרסינה לשיניים אנו יכולים לתת מענה לבעיות אסתטיות שונות כמו אי סימטריה, שיניים סדוקות או שבורות ומרווחים בין השיניים. זהו פתרון המחזיק מעמד שנים ארוכות, אך הוא אינו מתאים לכל מקרה. במידה וישנן בעיות תפקודיות הקשורות ללסת, ציפוי חרסינה אינו יכול לעזור.

יישור שיניים בלייזר

יישור שיניים בלייזר

כיום לייזר משמש למטרות שונות ברפואה והוא מאפשר לעשות פעולות שונות בצורה מהירה ומדויקת. אך לצערנו הרב לא ניתן לבצע יישור שיניים בלייזר. הלייזר פועל על רקמות רכות ואינו מסוגל לפעול על השיניים. לצורך יישור שיניים יש להפעיל לחץ על השיניים, ואת זה לא ניתן לעשות באמצעות לייזר. למרות שלייזר נמצא בשימוש בתחום רפואת הפה והשיניים, הוא אינו מתאים לצורך תהליך יישור שיניים.

למרות שלא ניתן לבצע יישור שיניים בלייזר, רפואת השיניים כן עושה בו שימוש במקרים מסוימים. ישנם מקומות בהם משתמשים בלייזר לצורך טיפולים משלימים ונלווים לתהליך יישור השיניים. לעתים במסגרת הטיפולים יש צורך לעצב את גובה קו החניכיים או לתת פתרון לבעיות נקודתיות בחניכיים, במקרים אלו ניתן להשתמש בלייזר.

ניתוח ליישור שיניים

יישור שיניים בלילה

רבים שואלים אותנו האם ישנה שיטת יישור שיניים בלילה. כלומר שיטה שבה לא נזדקק להשתמש בגשר או פלטה ליישור שיניים כל היום, אלא רק בשעת המנוחה.

כיום קיים פתרון, פרי פיתוח ישראלי, המכונה אירודנטיס ליישור שיניים. שיטה זו מבוססת על התקן מיוחד אותו מלבישים על השיניים בשעות המנוחה. זהו לא חייב להיות יישור שיניים בלילה, אך יש צורך להשתמש בו בסך הכל 10 שעות .

שיטה זו מפעילה כוח על השיניים אך בצורה קצת אחרת המבוססת על לחץ פעימתי. ההתקן אותו מרכיבים על השיניים מזכיר במידה מסוימת קשתיות אינויזליין. אך הייחוד של ההתקן הוא שהוא מחובר למערכת חיצונית המזרימה לחץ אוויר. המערכת ניתנת לתכנות מראש על ידי הרופא המטפל והיא מפעילה לחץ על כל שן באמצעות פולסים של לחץ אוויר המוזרם אל תוך בלונים קטנים הנמצאים על ההתקן.

שיטה זו מתאימה למקרים קלים. יש לה יתרון מכיוון שלא תצטרכו להסתובב כל היום עם גשר. אך מצד שני 10 שעות זה קצת יותר מפרק השינה שלכם בלילה, ולא בטוח שהיא תתאים לאורח החיים שלכם.

יישור שיניים בלילה

יישור שיניים לינגואלי

יישור שיניים לינגואלי הוא למעשה השיטה שבה אנו משתמשים בגשר פנימי ליישור שיניים. בעבר שיטות אלו היו מוגבלות מאוד מבחינת היכולות שלהם, אך חלו התפתחות רבות בתחום וכיום שיטה זו יכולה לתת מענה למגוון של בעיות ולהתאים למקרים רבים. אך יחד עם זאת היא עדיין אינה מתאימה לכל מקרה ויש להתייעץ עם קליניקה ליישור שיניים.

 גשר פנימי ליישור שיניים מתאים למי שחשוב לו להשתמש בשיטת יישור שיניים דיסקרטית. כמו בכל שיטה שבה מודבקים סמכים לשיניים וביניהם יש ברזלים, גם כאן קיים קושי בשמירה על היגיינת השיניים ואי נוחות. הסמכים גורמים להפרעה בתנועת הלשון, דבר שמתרגלים אליו לאחר כמה ימים, אך יש מידה מסוימת של פגיעה בדיבור במהלך הטיפול.

יישור שיניים לינגואלי

מרפאת שיניים ברחובות

מתעניינים ביישור והלבנת שיניים? אתם מוזמנים לפנות אל מרפאת שיניים ברחובות (הוראות הגעה) כאן במרפאת אמריקן סמייל בראשותו של דוקטור יואל גבריאל ניתן לקבל מבחר טיפולי שיקום הפה ויישור שיניים. אתם מוזמנים לקבוע פגישת ייעוץ בה תעברו אבחון ראשוני בו נזהה את הבעיות מהן אתם סובלים ונמליץ לכם על שיטות הטיפול המתאימות.

 

מוכנים להתחיל?
קבעו את הפגישה הבאה שלכם היום.

ד”ר גבריאל יואל, דוקטור לרפואת שיניים, נולד וגדל באטלנטה, ג’ורג’יה. הוא סיים את לימודיו בבית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת קייס ווסטרן בקליבלנד, אוהיו, שם קיבל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD).